Smoothie z pieczonej dyni

20 Nov 2018 2 komentarze Ilona Murawicz Categories Koktajle i smoothie, PrzepisyTags , , ,

Dynia dla mnie to uniwersalne warzywo. Nigdy nie odmawiam, kiedy ktoś chce mi ją dać, bo wiem, że jej nie wyrzucę. Staram się ją wszechstronnie wykorzystywać- zarówno na słodko (korzenny placek dyniowy, galaretki, chlebek), jak i na słono (pikantna zupa, placki dyniowe, zapiekanki z mięsem).

Nie ważne jak je jadam, ważne, że dostarczają mi dużych ilości składników odżywczych, tj.: witamin antyoksydacyjnych A, C, E, witaminy K, potasu, magnezu, cynku, miedzi, błonnika.

Dynia jedzona regularnie:

  • poprawia wzrok (beta-karoten)
  • wspomaga naszą pamięć (witamina E)
  • usprawnia gospodarkę wodą organizmu (potas)
  • zapobiega RZS

Dziś wpadł mi pomysł na przygotowanie czegoś innego z dyni, a mianowicie słodkiego smoothie.

Przygotowanie zajmuje trochę więcej czasu, ze względu na czas pieczenia dyni, ale za to jak to smakuje…

Całość 2 porcje

Wartość odżywcza1porcja (394g)
Kaloryczność130kcal
Białko1,9g
Tłuszcz3,0g
Węglowodany26g
Błonnik pokarmowy4,3g

SKŁADNIKI:

  • 200g dyni bez skórki i pestek (u mnie piżmowa)
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • 1 mały banan (lekko zielony- będzie mieć niższy indeks glikemiczny)
  • 3/4 szklanki wody mineralnej niegazowanej
  • 1/3 łyżeczki kardamonu
  • 1 łyżeczka syropu z agawy

PRZYGOTOWANIE:

Dynię obrać, pokroić na mniejsze kawałki, skropić oliwą i piec w piekarniku ok 20 minut w 180 stopniach C. Gdy będzie miękka, wyjąć z piekarnika i ostudzić. Przełożyć do blendera i dodać pozostałe składniki. Zmiksować wszystko na gładkie smoothie.

CIEKAWOSTKI:

Dynia zawiera więcej prowitaminy A niż brokuły, czy szpinak.

Ma aż 50% większą wartość odżywczą i lecznicą niż tradycyjny ziemniak.

Pestki dyni zawierają duże ilości składników odżywczych więc nie powinno się ich wyrzucać po przekrojeniu dyni.

Drukuj