Lekki dżem ze śliwek

18 Sep 2018 Brak komentarzy Ilona Murawicz Categories Przetwory, WszystkoTags , , , , , , , ,

Przyszedł sezon na śliwki więc i pora na dżem. Akurat udało mi się je dostać prosto z sadu więc przypomniałam sobie przepis Kingi Paruzel na konfiturę z malin i tak powstało moje mazidło z myślą o Lesławie. Nie zastanawiałam się długo, czym delikatnie osłodzić śliwkę…ani białym ani brązowym cukrem, syropami i miodem też nie.

Wybór padł na ksylitol, a to z tego względu, że nie zmieniania smaku potrawy i zapas jego w domu mam spory.

Ksylitol – cukier brzozowy- jest coraz bardziej znany i coraz częściej wybierany przez nas, jako alternatywa dla zwykłego, białego cukru.

Jego indeks glikemiczny jest 14-krotnie (IG 8) niższy od zwykłego cukru (IG 70), a kaloryczność mniejsza aż o 40%.

Ksylitol naturalnie występuje w owocach i warzywach, takich jak: śliwki (935mg/100g s.m.) truskawki (362mg/100g s.m.), kalafior (300mg/100g s.m.), a także w grzybach oraz organizmie ludzkim.

Jeśli sprawdzacie etykiety produktów żywnościowych (a mam nadzieję, że tak) i pojawi się symbol E967 to właśnie jest ksylitol, czyli substancja bezpieczna do stosowania zarówno przez dorosłych i dzieci (oczywiście w odpowiednich ilościach). Więcej informacji o substancjach słodzących w innym poście.

Jako substancji żelującej dodałam ekologicznej pektyny z firmy Arche Naturkuche kupionej w pobliskim sklepie ze zdrową żywnością. Można składnik też z powodzeniem zamienić na agar lub zwiększyć ilość nasion chia.

Z 2 kg śliwki wyszło mi ok 1,2 kg pysznego dżemu, który przełożyłam do słoiczków i zakręciłam. Po wystudzeniu włożyłam je tylko do lodówki, żeby cała rodzina mogła pracować nad ich opróżnieniem.


Wartość odżywcza:

Wartość odżywcza1 porcja (20g)
Kaloryczność72kcal
Białko1,25g
Tłuszcz2,9g
Węglowodany11,6g
Błonnik pokarmowy0,7g

*Całość dżemu (1200g) to 48 porcji/ łyżeczek

Składniki:

  • 2 kg śliwek
  • 3 łyżki nasion chia
  • 50ml wody
  • 2 łyżki ksylitolu
  • 1 łyżeczka pektyny

Przepis:

Umyte i wypestkowane śliwki przełożyć do garna, dodać odrobinę wody i dusić na średnim ogniu pod przykryciem do rozpuszczenia się owoców (ok 10minut). Odkryć, zmniejszyć ogień, dodać nasiona chia, ksylitol i pektynę. Mieszać intensywnie i chwilę pogotować. Zdjąć z ognia. Po lekkim wystudzeniu przełożyć do słoiczków i zakręcić.

Porady:

  1. Jeśli nie macie ksylitolu to możecie użyć syropu z agawy, cukru brązowego, miodu (ale to już po wystudzeniu dżemu).
  2. Zanim dodacie substancji słodzącej sprawdźcie, czy dżem nie jest wystarczająco słodki (wszystko zależy od stopnia dojrzałości owoców).
  3. Jedną łyżeczkę pektyny można zamienić na 1 łyżeczkę agaru lub dodać o jedną więcej łyżkę nasion chia. Innym sposobem na zagęszczenie potrawy jest po prostu odparowanie z niej  wody poprzez duszenie na małym ogniu.
  4. Dżem można oczywiście zapasteryzować, gotując przez chwilę zakręcone słoiczki w garnku z gazą.
  5. Nasiona chia są praktycznie niewyczuwalne w dżemie.

 

Drukuj