Korzenny budyń jaglany

06 Jan 2019 Brak komentarzy Ilona Murawicz Categories DeseryTags , , , , , ,

Za oknem pogoda mało zachęcająca do czegokolwiek. Miała być piękna zimowa aura, a w Poznaniu deszcz i wiatr zawitał na dobre. Na dodatek jest szaro i buro i w ogóle brrr. Kolejną niedzielę spędzamy przy grach planszowych i delektujemy się czymś zdrowym do jedzenia. I takie chwilę są potrzebne w życiu!

Przepis na budyń jest prosty. Mogę stwierdzić nawet, że banalnie prosty. Mogą po niego sięgać osoby starające się przybrać na wadze, małe dzieci (zdrowsza alternatywa tradycyjnego budyniu na proszku), alergicy,  jak i osoby dbające o linię. Generalnie wszyscy!

 

Kasza jaglana– określana jest często królową kasz. Dużo można pisać na temat jagły, czyli kaszy z łuskanych ziaren prosa. W skrócie- posiada właściwości lecznicze i zasadotwórcze. Należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych.
Jest bogactwem witamin i składników mineralnych. Źródłem łatwo przyswajalnego białka i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozostają w bardzo dobrym stosunku z nasyconymi (2:1). Dzięki temu obniżają poziom LDL-chol i chronią przed chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Jaglanka wyróżnia się na tle innych kasz swoją wyjątkową zasadotwórczością. Doskonale usuwa toksyny z organizmu i pomaga przywrócić odpowiednią równowagę kwasowo-zasadową.

Chroni tym samym przed rozwojem nowotworów. Zawiera krzemionkę, która wzmacnia nasze włosy, paznokcie oraz skórę. Jej niedobór może prowadzić do licznych dolegliwości tj: łojotok, trądzik, schorzenia oczu. W wielu rejonach świata, kasza jaglana dzięki działaniu antygrzybicznemu, używana jest jako lek lub antybiotyk na liczne dolegliwości i schorzenia.

Pomysłów na kaszę jest wiele. Ja podaję ją zarówno na słodko, jak i wytrawnie.

Pamiętajcie tylko, że trzeba ją dokładnie wypłukać przed gotowaniem lub uprażyć na suchej patelni.

Smacznego!

Całość 2 porcje (jeśli chcemy ograniczyć kalorie to rozdzielmy całość na 3 porcje)

Wartość odżywcza1 porcja (330g)
Kaloryczność380 kcal
Białko8,5 g
Tłuszcz15 g
Węglowodany56 g
Błonnik pokarmowy4 g

SKŁADNIKI:

  • 1/2 szklanki kaszy jaglanej
  • 2 szklanki mleka owsianego (lub zwykłego)
  • 2 łyżki syropu z agawy
  • 2 łyżki masła orzechowego
  • szczypta kurkumy i cynamonu

PRZYGOTOWANIE:

Kaszę jaglaną przepłukać kilkakrotnie wrzącą wodą lub uprażyć na suchej patelni do zrumienienia. Przełożyć do garnka i zalać mlekiem. Zagotować. Gotować pod przykryciem ok 15 min na małym ogniu. Po tym czasie wyłączyć ogień i odstawić na ok 5-10 min w celu napęcznienia.

Dodać pozostałe składniki i dokładnie zmiksować na gęsty budyń (ok 2 minuty).

Drukuj