Kanapki z łososiem i figami, czyli sposób na rybę

04 Nov 2018 one comment Ilona Murawicz Categories Pasty i kanapkiTags , , , , ,

Ryby- to dla niektórych trudny temat ze względu na zapach, smak lub brak umiejętności ich przyrządzania. Wbrew obiegowej opinii, ryby wcale nie są trudne. Wręcz odwrotnie- one lubią minimum dodatków. Czasem wystarczy dodać cytrynę, oliwę, zioła, żeby cieszyć się smacznym i zdrowym daniem.

Jak ugryźć więc ten temat? Co do ryby dodać, żeby najlepiej wydobyć z niej smak? Oto kilka wskazówek.

  1. Minimum przypraw! Czasem wystarczy zmielony pieprz i szczypta świeżych ziół. Jeśli jednak przeszkadza nam rybi zapach, czy posmak „mułu” to warto ją wymoczyć w mleku z dodatkiem cebuli.
  2. Sól– pewnie, ale ostrożnie, bo zbyt posolona ryba ma tendencję do stwardnienia podczas dalszej obróbki.
  3. Sok z cytryny– oczywiście, ale po wyłożeniu ryby na talerz! Doprawienie surowej ryby sokiem z cytryny  i poddanie jej dalszej termicznej obróbce powoduje, że ryba ścina się powierzchniowo.
  4. Zioła- koperek, pietruszka to numer jeden. Wystarczy je włożyć do ryby i następnie upiec ją lub zgrillować. Warto do ryb zakupić też majeranek, kolendrę, szałwię, rozmaryn, tymianek, estragon, pieprz cytrynowy.

Jakie są sposoby na rybę?

Jest ich mnóstwo, a każdy oferuje nam pyszne danie. Tylko trzeba otworzyć się na nowe smaki i szukać czegoś dla siebie.

  1. Grillowanie. Uwagi: rybę np. w folii warto wcześniej zamarynować.
  2. Gotowanie na parze. Uwagi: taka ryba idealna jest dla osób odchudzających się lub stosujących dietę leczniczą. Gotowana na parze ryba zachowuje swój smak, soczystość i aromat. Do jej przyrządzania warto sięgnąć prócz wody po: bulion, wino lub mieszankę ziół.
  3. Tradycyjne pieczenie. Uwagi: idealna do pieczenia ryba to ryba tłusta, ponieważ po przyrządzeniu nadal czuć jej wyraźną wilgoć. Do przygotowania potrzebujemy tylko brytfannę lub specjalne woreczki, tzw. „papiloty”, do których możemy dodać różne warzywa lub zioła.
  4. Marynowanie (bez gotowania i pieczenia). Uwagi: potrzebna będzie mieszanka przypraw, soli, cukru oraz ryba (łosoś).
  5. Smażenie. Uwagi: przed smażeniem rybę można oprószyć mąką, obtoczyć w sezamie.
  6. Wędzenie. Uwagi: wędzona ryba idealnie sprawdzi się jako dodatek do kanapek, sałatek, past rybnych lub w wersji solo.
  7. Pieczenie w soli. Uwagi: wykorzystujemy tutaj rybę ze skórą, którą obsypujemy mieszanką soli z wodą. Następnie pieczemy.
  8. Na surowo. Uwagi: wybieraj ryby takie jak: tuńczyk, pstrąg, łosoś.

A teraz przejdźmy do konkretu.

Dziś proponuję szybkie kanapki z wędzonym łososiem i świeżymi figami.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA:

Wartość odżywcza1 porcja (205g)
Kaloryczność265kcal
Białko11g
Tłuszcz5,5g
Węglowodany48,5g
Błonnik pokarmowy8,4g

SKŁADNIKI:

  • 2 kromki pieczywa żytniego na zakwasie
  • 2 cienkie plastry łososia wędzonego (ok 20g)
  • 2 świeżę figi
  • łyżeczka ajwaru
  • garść rukoli
  • kilka pomidorów koktajlowych
  • łyżeczka prażonych ziaren

PRZEPIS:

Figi umyć i pokroić w cienkie plastry. Pieczywo delikatnie posmarować ajwarem. Nałożyć rukolę, plaster łososia, figi i pomidorki. Całość posypać prażonymi ziarnami. Gotowe!

Drukuj